چگونه یک ساز انتخاب کنیم ؟( بخش دوم)


توسط : رضوان حسینی
1212/14/02
73 بازدید
Like
10

چگونه یک ساز انتخاب کنیم ؟( بخش دوم)
چگونه یک ساز انتخاب کنیم ؟( بخش دوم)
در قسمت اول به طور کامل در مورد روش اول توضیح دادیم و آن را به چگونگی بررسی و شناخت نسبی سازهای مختلف بست دادیم، حال می­خواهیم به سراغ قسمت دوم این مطلب رفته و با روش­های دیگر آشنا شویم.
انتخاب ساز درست
انتخاب ساز درست
سازهای مختلف بسیاری را پیش از انتخاب و انجام[نواختن] امتحان کنید.
دست خود را روی ترومپت، گیتار یا ترومبون بگذارید و چند نت بزنید. [اگرچه] که این یک موسیقی نخواهد بود، اما به شما ایده می دهد که آیا این ساز برای نواختن سرگرم کننده است، و ارزش وقت گذاشتن روی آن را دارد یا نه.
 معمولا اگر می خواهید برای یک گروه موسیقی یا ارکستر در مدرسه خود ثبت نام کنید، فراخوان هایی به طور منظم برگزار می شود که در طی آن مدیران به شما اجازه می دهند که سازها را امتحان و یکی را انتخاب کنید. به یکی از این فراخوان ها بروید و نگاهی به انواع مختلف سازها بیاندازید.
 اکثر فروشگاه های موسیقی خوشحال می شوند که سازهای خود را با شما به اشتراک بگذارند و به شما اجازه دهند که یک امتحانی بکنید. حتی ممکن است بتوانند چند چیز را به شما نشان دهند.
 
به احتمالات[دسترسی] خود نگاه کنید.
اگر در یک گروه موسیقی مدرسه شروع می کنید، بررسی کنید و ببینید که گروه شامل چه سازهایی است. اکثر گروه‌های کنسرت در مدارس دارای کلارینت، فلوت، ساکسیفون، توبا(شیپورهای بزرگ)، باریتون، ترومبون، ترومپت و سازهای کوبه‌ای هستند و این به شما این شانس را می دهد که بعداً به سراغ سازهای دیگر مانند ابوا، باسون و شیپور بروید.
 می توانید تصمیم گیری خود را از سازهایی که در دسترس هستند شروع کنید. همچنین می‌توانید از مدیر بپرسید که کدام سازها کم است اگر بتوانید جای خالی آن را پر کنید بسیار سپاس گزار خواهند بود.
-دست خود را برای انتخاب باز بگذارید. ممکن است بخواهید ساکس باریتون بنوازید، اما گروه در حال حاضر سه نوازنده [در این زمینه] دارد. ممکن است مجبور شوید ابتدا با کلارینت شروع کنید، سپس به سمت آلتوساکس بروید و در نهایت وقتی روزنه ای باز شد آن را با باریتون عوض کنید.
 
قد و اندازه خود را در نظر بگیرید. اگر از دوران راهنمایی شروع می کنید و کوچک تر از یک دانش آموز معمول هستید، ممکن است توبا(شیپور بزرگ) یا ترومبون ساز مناسبی برایتان نباشد. به جای آن یک ترومپت یا کرنت می¬تواند گزینه بهتری باشد.
• اگر کم سن و سال هستید جوری که هنوز دندان‌هایتان نیوفتاده است، ممکن است نواختن برخی سازهای برنجی برایتان سخت باشد زیرا دندان‌هایتان هنوز خیلی قوی نشده‌اند.
• اگر دست‌ها یا انگشتان کوچکی دارید، باسون(فاگوت) ممکن است برای شما مناسب نباشد، اگرچه باسون‌هایی برای مبتدیان ساخته شده‌اند که کلیدهایی برای دست‌های کوچک دارند.
• به این فکر کنید که پل های دندان تان چگونه بر تُن شما تأثیر می‌گذارند، مخصوصاً برای اکثر سازهای برنجی. ببینید که آیا به آن ها نیاز خواهید داشت یا این که پل های فعلی تان چه زمانی درمی آیند.
پیدا کردن چیزی که برایتان مناسب است
پیدا کردن چیزی که برایتان مناسب است
آنچه را که دوست دارید را بنوازید.
وقتی به رادیو، اسپاتیفای یا میکس تیپ(نوار ضبط شده) دوستتان گوش می دهید، چه چیزی می شنوید که به طور غریزی شما را خوشحال می کند؟
• آیا خودتان را می بینید که در طول ریتم بیس دار گرومپ گرومپ می کنید یا  که وحشیانه با هوا گیتار می زنید و خود را تکان می دهید؟ شاید شما باید نگاهی به سازهای زهی بیاندازید.
• ایا مدام با انگشتان خود ادای زدن طبل در هوا را درمی آورید یا روی میز ضرب میگیرید؟ این ها همه سرنخ‌های خوبی است در مورد این که «ساز طبیعی» شما ممکن است چه باشد و این شامل ضرب زدن به چیزها با چوب، دست یا هر دو است!
 
چیزی را بنوازید که برای شرایط شما کاربردی باشد.
شما ممکن است به طور طبیعی تمایل داشته باشید به درام و وقتی به آن ها گفتید والدینتان گفته اند: "به هیچ وجه - خیلی سروصدا دارد!"
خلاق باشید! یا که درام های برقی(دیجیتالی) را پیشنهاد دهید که فقط از طریق هدفون می توانید آن ها را بشنوید، یا دوباره به خواسته های خود فکر کنید، و با چیزی نرم تر و نه آنقدر تند، مانند مجموعه ای از درام های کنگا شروع کنید. در گروه موسیقی مدرسه درام بزنید، اما در خانه با یک پد تمرینی لاستیکی تمرین کنید.
 
3. فقط یکی را انتخاب کنید.
در حالی که می توانید در مورد این که چه بنوازید بسیار تحلیلی برخورد کنید، یک چیز دیگر برای امتحان کردن وجود دارد که مزایای زیادی دارد. چشمان خود را ببندید (بعد از خواندن این مطلب) و پنج ساز اولی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. خالا به چیزی که نوشتید نگاه کنید.
• یکی از آن انتخاب ها ساز شماست. اولین مورد که مستقیماً در بالای صفحه آمده ممکن است چیزی باشد که واقعاً می خواهید بنوازید، یا ممکن است فقط چیزی باشد که یادگیری موسیقی را با آن مرتبط می دانید.
• با هر انتخاب متوالی، بیشتر روی آنچه می خواستید تمرکز کرده اید. با انتخاب پنجم، ممکن است به پاسخ رسیده باشید. این یک قمار یک طرفه و مطمئن است که همه سازهایی هستند که از آن ها لذت خواهید برد، اما بهترین انتخاب کدام است؟ همه چیز به این بستگی دارد که چه کسی هستید و چگونه می خواهید یاد بگیرید.










نظر خود را ارسال کنید