چگونه یک فلوت ریکوردر را تمیز کنیم؟


توسط : رضوان حسینی
1403/01/10
47 بازدید
Like
10

چگونه یک فلوت ریکوردر را تمیز کنیم؟
چگونه یک فلوت ریکوردر را تمیز کنیم؟
فلوت ریکوردر، سازي است كه قرن­ هاست وجود داشته است و به دليل سادگي نسبي، يك ساز محبوب برای شروع است. چه شما یک فلوت ریکوردر پلاستیکی یا چوبی داشته باشید، مهم است که دستگاه را به طور مرتب تمیز کنید تا از مسدود شدن مجاری تنفسی با گرد و غبار و کثیفی جلوگیری کنید که باعث از بین رفتن صدای فلوت می­شود. با تعمیر و نگهداری مرتب و گاه به گاه تمیز کردن اساسی، فلوت ریکوردر شما سال­ها موسیقی زیبا در اختیار شما قرار می­دهد
روش اول
روش اول
خیس کردن و تمیز کردن فلوت ریکوردر پلاستیکی
  1. قبل از جدا کردن فلوت ریکوردرتان، دست­های خود را بشویید تا تمیز شوند. همیشه قبل از دست زدن به ریکوردر، دست­های خود را با آب گرم و صابون بشویید. این به جلوگیری از تجمع ذرات خاک در داخل آن کمک می­کند.
  2. مفصل سر ریکوردر پلاستیکی خود را جدا کنید. مفصل سر را به آرامی بچرخانید و بکشید تا شل شود. آن را از بدنه فلوت بیرون بکشید تا دو قطعه جداگانه برای تمیز کردن داشته باشید.
  • فلوت رکوردرهای پلاستیکی ممکن است پس از مدتی به خاطر گرد و خاکی که در هنگام نواختن آن­ها داخل­شان جمع می­شود مسدود شوند. مهم است که از فلوت رکوردر خود نگهداری کنید تا صدای خوبی بدهد.
  • همیشه قبل از فلوت نوازی، دست­های خود را بشویید و دندان­های خود را مسواک بزنید. این مقدار کثیفی را که داخل آن قرار می­گیرد را محدود می­کند بنابراین شما تعداد دفعات کمتری مجبور خواهید بود تا آن را تمیز کنید.
  1. یک پیمانه مایع ظرفشویی را با چهار پیمانه آب گرم در ظرفی مخلوط کنید. از شوینده ملایم ظروف ملایم و ظرفی که به اندازه کافی بزرگ باشد تا قطعات رکوردر شما داخل آن قرار گیرد استفاده کنید. مخلوط شوینده رقیق شده با تمیز کردن رکوردر را طوری قرار دهید که از تجمع سریع کثیفی روی آن جلوگیری شود.
  • هرگز نباید فلوت رکوردر چوبی را خیس کنید.
  1. فلوت ریکوردر را در ظرفی با مواد شوینده رقیق شده به مدت پانزده دقیقه خیس کنید. قطعات رکوردر پلاستیکی خود را به آرامی در محلول آب و مواد شوینده قرار دهید. بعد از پانزده دقیقه آن را بردارید و قطعات را روی یک حوله خشک تمیز قرار دهید.
  • اگر رکوردر شما خیلی کثیف نیست، می­توانید به جای جدا کردن آن، آن را در یک پارچه خیس کنید.
  1. از یک برس بطری­شوی نرم برای تمیز کردن کثیفی داخل رکوردر استفاده کنید. برس بطری­شوی را به آرامی داخل سوراخ­های قطعات رکوردر خود فشار دهید و آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا هرگونه کثیفی باقی مانده از بین برود.
  • اگر برس بطری­شوی ندارید، می­توانید از یک پارچه نرم که دور یک میله یا سوزن نازک پیچیده شده است استفاده کنید. بسیاری از رکوردرها یک میله فلزی یا پلاستیکی برای تمیز کردن دارند، یا می‌توانید از سوزن دوخت یا بافندگی بلند استفاده کنید.
  1. رکوردر را با آب گرم بشویید، بگذارید خشک شود و دوباره سرهم کنید. قطعات رکوردر را کاملاً توی سینک[فروکنید و] بشویید سپس اجازه دهید قسمت‌های رکوردر پلاستیکی روی یک حوله تمیز در هوا کاملاً خشک شوند. مفصل سر را به آرامی به عقب بچرخانید تا دوباره آن را به هم بچسبانید.
  • رکوردر را سریع­تر با پارچه تمیزی که دور میله تمیز کننده پیچیده شده خشک کنید تا داخل آن خشک شود و قسمت بیرونی آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  1. رکوردر را در جعبه خود نگهداری کنید تا از گرد و غبار و کثیفی محافظت شود. این قاب همچنین از رکوردر شما در برابر آسیب محافظت می­کند. هرگز آن را در مناطقی با رطوبت یا گرما زیاد نگهداری نکنید.
  • قبل از اینکه فلوت رکوردر را در جعبه خود قرار دهید، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است.
روش دوم
روش دوم
تمیز کردن فلوت ریکوردر چوبی و خشک کردن[آن] با میله
  1. رکوردر خود را با یک پیمانه مایع ظرفشویی و چهار پیمانه آب بشویید. وقتی غبار [روی آن] جمع شد رکورد خود را با محلول شوینده رقیق شده تمیز کنید. بلافاصله آن را با آب گرم ساده بشویید.
  • رکوردر چوبی را مانند رکوردر پلاستیکی خیس نکنید.
  1. رکوردر را با یک پارچه تمیز خشک کنید سپس بگذارید کاملاً در هوا خشک شود. قسمت بیرونی رکوردر را کاملا خشک کنید، سپس یک پارچه بدون پرز را با یک میله تمیز کننده به داخل فشار دهید تا داخل آن خشک شود. قبل از اینکه آن را در جعبه­اش قرار دهید، بگذارید تا در هوا خشک شود.
  • هرگز اجازه ندهید رکوردر چوبی بیش از پانزده دقیقه مرطوب بماند. اگر اجازه دهید فلوت ریکوردر برای مدت طولانی مرطوب بماند، می­توانید به چوب آسیب برسانید و کار [آن]را تمام کنید.
  1. همیشه رکوردر خود را پس از نواختن در جعبه خود قرار دهید و آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که کاملا خشک شده است و سپس آن را در جعبه خود قرار دهید. جعبه را همیشه در مکانی با رطوبت کم و دور از مناطق با گرمای زیاد نگهداری کنید.
  • جعبه را زیر نور مستقیم خورشید یا نزدیک منابع حرارتی مانند اجاق گاز قرار ندهید. همچنین سعی کنید جعبه را در مکانی تمیز و عاری از گرد و غبار نگهداری کنید.
  1. پس از هر بار نواختن، داخل فلوت رکوردر خود را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. از میله پلاستیکی یا فلزی همراه رکوردر یا یک سوزن بلند استفاده کنید تا پارچه را به آرامی به داخل وسیله فشار دهید. پس از انجام این کار رکوردر را بگذارید تا کاملاً در هوا خشک شود.
  • مراقب باشید که میله را خیلی محکم به داخل رکوردر فرونکنید تا به قسمت انتهایی آن گیر نکند و از ایجاد فرورفتگی جلوگیری کند.
  • • از هیچ نوع پد پشمالویی استفاده نکنید زیرا این کار باعث می­شود که در داخل رکوردر شما پرز باقی بماند.
سوال و جواب های جامع
سوال و جواب های جامع
  1. گفتید بعد از تمیز کردن فلوت رکوردر، آن را در جعبه­اش قرار دهید. اگر جعبه­ای که آن را در آن نگهداری می­کنید کثیف باشد چه؟
اگر جعبه­ای که آن را در آن نگهداری می­کنید کثیف است، وقت آن است که آن را تمیز کنید یا یک مورد جدید بخرید. در عین حال، می‌توانید آن را در یک روبالشی یا چیز نرم دیگری بپیچید و آن را در مکانی امن، ترجیحاً در بالای قفسه (و نه در نزدیکی منبع گرما یا جایی که ممکن است گم شود) نگهداری کنید.
نکات
  • قبل از نواختن فلوت ریکوردر، دندان­های خود را مسواک بزنید و دست­های خود را بشویید.
  • قبل از نواختن فلوت ریکوردر، بلوچیز یا سایر پنیرهای کپکی را نخورید، در غیر این صورت می­توانید هاگ­های کپک را در داخل ساز خود پخش کنید.
  • تمیز کردن فلوت ریکوردرهای چوبی سخت‌تر از فلوت ریکوردرهای پلاستیکی است، بنابراین تمیز کردن آن­ها پس از هر بار استفاده بسیار مهم است.










نظر خود را ارسال کنید