هر آنچه باید در مورد گیتار الکتریک بدانید


توسط : رضوان حسینی
1403/02/26
110 بازدید
Like
10

هر آنچه باید در مورد گیتار الکتریک بدانید
هر آنچه باید در مورد گیتار الکتریک بدانید
گیتار الکتریک به انگلیسی( Electric guitar) یکی از انواع بسیار شایع گیتار است که طرفداران بی‌شماری مخصوصا از قشر جوان دارد. این نوع از گیتارها برخلاف گیتارهای آکوستیک که بدنه تو خالی دارند، معمولا بدنه تو پری دارند و صدای آن‌ها از طریق تقویت‌کننده‌هایی الکتریکی به نام پیکاپ (نوعی میکروفن) خارج می‌شود. البته پیکاپ‌ها در دو نوع فعال و منفعل موجود و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برخلاف تصور بسیاری از افراد گیتار الکتریک با برق کار نمی‌کند اما چون اجزای داخلی آن‌ها با برق کار می‌کنند، این نوع از گیتارها، با این نام شناخته می‌شوند. گیتارهای الکتریک به جهت توپر بودن نسبت به گیتارهای آکوستیک وزن بیشتری دارند. البته ناگفته نماند که گیتارهای الکتریک در دو نوع دیگر توخالی و نیمه خالی هم ساخته می‌شوند و هرکدام از این انواع از نظر شکل بدنه، تعداد سیم‌ها، جنس چوب به کار رفته در آن‌ها، نوع و تعداد پیکاپ‌ها، نوع بریج و... با یکدیگر تفاوت‌های متعددی دارند.
دراین مقاله ابتدا تاریخچه گیتار الکتریک مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس توضیح داده می‌شود که انواع گیتار الکتریک کدامند و چه سبک موسیقی‌هایی را می‌توان با این نوع از گیتارها نواخت. در نهایت نیز درباره نکات مهمی که هنرجویان در هنگام خرید گیتار باید به آن‌ها توجه کنند توضیحاتی داده خواهد شد. با ما همراه باشید.
تاریخچه گیتار الکتریک
تاریخچه گیتار الکتریک به اوایل دهه 30 میلادی برمی‌گردد. در این زمان اولین مدل‌های گیتار الکتریک برای اجرای موسیقی سبک جز ساخته شدند. نوازندگان در آن زمان در گروه‌های جز بیگ‌بند، ساز گیتار را می‌نواختند. اما به دلیل صدای پایین گیتار، صدای رسایی معمولا به گوش نمی‌رسید. مخصوصا در مواقعی که ساز گیتار به صورت تک‌نوازی اجرا می‌شد، صدای آن بسیار ظریف و برای شنونده فاقد جذابیت بود.
ازاین‌رو ایده گیتارهای الکتریک از همان زمان مطرح شد و این ایده ناب، تا حد قابل توجهی مشکل تک نوازی گیتاریست‌ها را حل کرد. چراکه گیتارهای الکتریک صدا را بسیار بهتر و رساتر به گوش شنوندگان می‌رساندند.
از اولین نوازندگان گیتار الکتریک می‌توان به چارلی کریستین، لونی جانسن، لس پل، سیستر روستا، بون والکر اشاره کرد. این افراد اولین نوازندگانی بودند که سختی مسیر تک نوازی با گیتار الکتریک را به جان خریدند تا این که سرانجام در دهه‌های 40 و 50 میلادی، انواع گیتارهای الکتریک جایگاه واقعی خود را در موسیقی عوام پسند پیدا کردند و گیتار الکتریک به یکی از مهم‌ترین سازهای موسیقی جهان مبدل شد.
لازم به ذکر است که با استفاده از گیتار الکتریک امکان نوازندگی در بسیاری از سبک‌های موسیقی همچون کانتری، پاپ، راک، جز و بلوز وجود دارد. در واقع چنین می‌توان گفت که ساز گیتار الکتریک ساز محدودی نیست و از زمان تولد تا کنون، هر روز ارتقاء بیشتری یافته و همچنان نیز مسیر رشد آن متوقف نشده است. البته ناگفته نماند که با ارتقاء گیتارهای الکتریک برای هر سبک موسیقی، گیتار الکتریک مخصوصی ساخته و به بازار عرضه شده است.
انوع گیتار الکتریک
یکی از موضوعاتی که انواع گیتارهای الکتریک را از یکدیگر تمیز می‌دهند و سبب تقسیم‌بندی این نوع از گیتارها می‌شوند، جنس بدنه گیتارهای الکتریک است.
گیتارهای الکتریک بر حسب جنس بدنه آن‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
گیتارهای الکتریک توپر(solid)
گیتارهای الکتریک توپر(solid)
یکی از انواع گیتارهای الکتریک، گیتار الکتریک بدنه توپر است که با عنوان گیتار سالید بادی هم شناخته می‌شوید. در ساخت این نوع گیتارها از یک یا چند تکه چوب استفاده می‌کنند. ویژگی بارز این نوع گیتارهای الکتریک این است که دارای کشش صدای بالایی هستند و از طرفی دیگر مقاومت بالاتری نیز در مقابل فیدبک دارند.
همین موضوع سبب شده است که از این نوع گیتارهای الکتریک، در اجرای سبک‌های موسیقی‌ متال و راک استفاده کنند. در واقع در این سبک‌های موسیقی، افکت صوتی صدا (دیستورشن) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین جهت این نوع از گیتارهای الکترونیک بهترین گزینه برای این سبک موسیقی‌ها هستند.
تنوع در گیتارهای الکتریک تو پر بسیار بالا است و در معرفی برخی از مهم‌ترین انواع آن‌ها می‌توان گیتار استرتوکستر، گیتار سوپر استرت، گیتار اس جی و فلایینگ وی را نام برد.
گیتارهای الکتریک نیمه توخالی(semi-hollow)
گیتارهای الکتریک نیمه توخالی(semi-hollow)
نوع دیگری از انواع گیتارهای الکتریک، گیتارهایی با بدنه نیمه توخالی و یا به عبارتی دیگر سمیهالو هستند. این مدل از گیتارها دارای یک حفره به شکل حرف F روی قسمت تاپ خود هستند و با کمک یک بلوک چوبی، قسمت امتداد دسته ساز گیتار، به دو بخش تقسیم شده است. از آنجایی‌که این مدل گیتارها کاملا توپر نیستند، در مواقع بالا بودن ولوم و مخصوصا در زمانی که از دیستورشن استفاده می‌شود، احتمال ایجاد فیدبک در آن‌ها بالاتر می‌رود.
این نوع گیتارها، از نظر جنس صدا، شباهت بالایی به گیتارهای توپر دارند، البته دارای برخی تفاوت‌های اساسی با این نوع از گیتارها نیز هستند. به عنوان مثال، ساستین گیتارهای نیمه خالی در مقایسه با گیتارهای توپر کمتر است.
معمولا بیشترین استفاده این نوع از گیتارها در سبک‌های موسیقی جز و بلوز است اما در برخی از مواقع نیز از آن‌ها جهت نوازندگی در سبک راک نیز استفاده می‌کنند. در معرفی برخی از موزیسین‌های معروف و شناخته شده این نوع از گیتارها، می‌توان افراد شناخته شده‌ای همچون  اوتیس راش، دیو گرول، اریک کلپتون، بی بی کینگ را نام برد.
گیتار الکتریک توخالی
گیتار الکتریک توخالی
گیتارهای الکتریک توخالی نیز نوع دیگری از انواع گیتارهای الکتریک هستند. این نوع از گیتارها شباهت بسیار بالایی به گیتارهای آکوستیک دارند البته با این تفاوت که گیتارهای الکتریک با بدنه تو خالی، کاسه کوچکتری نسبت به گیتارهای آکوستیک دارند.
بیشترین کاربرد گیتارهای الکتریک تو خالی، در نواختن سبک‌های موسیقی فولک، بلوز و جز است.
این نوع از گیتارها دارای صدایی گرم و بم هستند و همین موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این نوع از گیتارها است. در واقع از این مدل از گیتارها یک تن صدای تو دماغی و گرم خارج میشود و این موضوع به دلیل پیچیدن صدا در فضای توخالی محفظه این نوع از گیتارها است.
این نوع گیتارها نیز دارای انواع متعدد دیگری هستند که از معروف‌ترین مدل‌های آن‌ها می‌توان به مدل گیبسون ES-175D  اشاره کرد.
نکات مهم در خرید گیتار الکتریک
نکات مهم در خرید گیتار الکتریک
تا این قسمت از مقاله انواع گیتار الکتریک مورد بررسی قرار گرفتند؛ اما سوال ایجاد می‌شود که کدام گیتار الکتریک برای خرید مناسب‌تر است و در کل در زمان خرید چه فاکتورهایی را باید مدنظر قرار داد. از مهم‌ترین فاکتورهایی که در خرید گیتار الکتریک باید لحاظ شوند، عبارتند از:
۱) اولین گامی که پیش از خرید گیتار الکتریک باید به آن توجه شود انتخاب سبک موسیقی است که هنرجو قصد یادگیری آن را دارد. چراکه همانطور که توضیح داده شد، هرکدام از انواع گیتارهای الکتریک، برای یک سبک خاص موسیقی مناسب و کاربردی هستند. فلذا بهتر است هنرجویان ابتدا سبک موسیقی خود را انتخاب و سپس جهت خرید گیتار الکتریک مناسب با همان سبک اقدام کنند.
2) یکی دیگر از موضوعات مهم پیش از خرید گیتار الکتریک، بررسی ویژگی‌های ظاهری این ساز است. ویژگی‌های ظاهری شامل شکل، رنگ، اندازه، مدل و... می‌شوند. شاید ابتدا چنین به نظر برسد که ویژگی‌های ظاهری در درجه اهمیت بالایی قرار ندارند، درحالی که اینطور نیست و ویژگی‌های ظاهری نیز باید مطلوب هنرجو باشند.
به عبارت دیگر هنرجو باید شکل ظاهری ساز منتخب خود را دوست داشته باشد. چراکه در این صورت می‌تواند ارتباط بهتری را با ساز خود برقرار کند.
3) فاکتور مهم دیگری که پیش از خرید گیتار الکتریک مطرح است و باید به آن توجه شود، موضوع قیمت است. اگرچه تمامی هنرجویان ترجیح می‌دهند گیتارهای الکتریک درجه اول و برند را خریداری کنند اما بدیهی است که قیمت این دسته از گیتارهای الکتریک بسیار بالا است و ممکن است با بودجه درنظر گرفته هنرجویان همخوانی نداشته باشد.
لازم به ذکر است که در ابتدای آموزش، لزومی ندارد که حتما هزینه‌ بالایی صرف شود و در واقع برخی از انواع گیتارهای قیمت مناسب نیز می‌توانند برای شروع یادگیری مناسب و کاربردی باشند.
البته خرید گیتارهای الکتریک بی‌کیفیت با قیمت‌های پایین نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
4) از دیگر فاکتورهای مهم که پیش از خرید گیتار الکتریک باید به آن توجه شود، جنس صدای گیتار است. چراکه هر صدای گیتار الکتریک، ممکن است برای یک سبک موسیقیایی مناسب باشند. گاهی ممکن است چند گیتار توسط یک سازنده هم ساخته شده باشند اما به دلایلی همچون جنس چوب آن‌ها، قطعات مختلف آن‌ها، تفاوت در پیکاپ‌ها و... صداهای متفاوتی از آن‌ها خارج شود.
فلذا بهتر است هنرجویان پیش از خرید گیتار الکتریک، ابتدا صدای گیتارهای مختلف را تست کنند تا بتوانند بهترین جنس صدا، برای سبک موسیقی مورد نظرشان را انتخاب و سپس آن را خریداری کنند.
سخن پایانی
در این مقاله با عنوان هر آنچه باید در مورد گیتار الکتریک بدانید، توضیح داده شد که گیتارهای الکتریک از این جهت که محتویات داخلی بدنه آن‌ها با برق کار می‌کنند با این نام شناخته می‌شوند و خود گیتارها به‌وسیله برق کار نمی‌کنند. گیتارهای الکتریک با توجه به بدنه آن‌ها، به 3 نوع گیتارهایی با بدنه توپر، گیتارهایی با بدنه نیمه توپر و گیتارهایی با بدنه تو خالی تقسیم می‌شوند. البته هر کدام از این دسته گیتارها در نوع خود، دارای انواع دیگری نیز هستند.
همچنین توضیح داده شد که هر کدام از انواع گیتارهای الکتریک مناسب یک سبک موسیقی خاص هستند. ازاین رو هنرجویان باید در زمان خرید گیتارهای الکتریک، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.










نظر خود را ارسال کنید