کلاس باغلاما مشهد آنلاین مجازی



کلاس آموزش باغلاما




باغلاما و دیوان سازهایی هستند که در فرهنگ‌های مختلف، به‌ویژه در ترکیه و مناطقی از ایران و عراق (کردستان) استفاده می‌شوند. با این حال، تفاوت‌های مهمی بین این دو ساز وجود دارد:
  • اندازه: دیوان به طور کلی از باغلاما بزرگ‌تر است.
  • کاسه: کاسه دیوان عمیق‌تر از باغلاما است.
  • تعداد پرده‌ها: دیوان تعداد پرده‌های بیشتری از باغلاما دارد.
  • کوک: کوک دیوان پایین‌تر از باغلاماست.
  • صدا: صدای دیوان رساتر و بم‌تر از باغلاماست.
ویژگی‌های ساز باغلاما
  • نواخته شدن در مناطق مختلف جهان مانند اروپا، آسیا، دریای سیاه، قفقاز و کشورهایی مانند سوریه، عراق، ایران و بوسنی و هرزگوین
  • پشتی گرد عمیق و گردن بسیار بلند
  • قابلیت نواختن با مضراب یا با انگشت‌گذاری به نام شلپه
  • متداول‌ترین ساز زهی در ترکیه با هفت سیم که به دو، دو و سه تا تقسیم می‌شوند
  • قابلیت کوک به روش‌های مختلف و نام‌گذاری‌های متفاوت با توجه به منطقه و اندازه: باغلاما، دیوان سازی، بوزوک، چوغور، کوپوز ایریزوا، کورا و تامبورا
  • کورا کوچک‌ترین عضو خانواده باغلاما و تامبورا عضو بزرگ‌تر با کوک یک اکتاو پایین‌تر است.
  • سه قسمت اصلی: کاسه (تکنه) از چوب توت یا ارس، راش، صنوبر یا گردو، صفحه صدا (گؤگس) از صنوبر و دسته (شیره) از راش یا ارس
نکات مهم









نظرات هنرجویان
صحرا
 -  1402/06/08  -  هنرجوی استاد عدنان احمدی


خیلی عالی و کامل


رعنا شکری
 -  1401/03/07  -  هنرجوی استاد عدنان احمدی


اونهایی که باغلاما دوست داشته باشن میدونن چقدر پیدا کردن یه استاد خود این ساز سخته مخصوصاً اگر مثل من تو شهری زندگی کنین که خیلی اصلا اسم سازم نشنیدن. ممنون از استاد احمدی بابت کیفیت بالای آموزششون و ممنون از سایت آی نواز که آموزش موسیقی از راه دور رو برای من ممکن کردن.


کوثر رجبی
 -  1401/01/17  -  هنرجوی استاد عدنان احمدی


کیف کردم از این دوره ای که شرکت کردم. استاد احمدی عالیههه. واقعاً با باغلما جادو میکنه. انقدر توی آموزش صبور و با حوصله ن که من واقعاً به نتیجه ی کلاسم امیدوارم. کاملاً منضبط و در عین حال دقیقن. به هر کی این ساز رو دوست داره پیشنهاد می کنم توی این کلاس شرکت کنه


ساغری
 -  1400/02/24  -  هنرجوی استاد یاشار بهنود


من توی کلاس آفلاین استاد بهنود هستم ، خیلی راضی هستم و خیلی پیگیر تمرینات من هستند . مرسی از استاد و مرسی از آی نواز